Declarația 406 SAF-T: ghid complet depunere, model declarație ANAF și cum poți automatiza tot procesul!

Știai că AttoSOFT a lansat recent noul modul software SAF-T D406, complet integrabil și cu alte programe informatice de gestiune / contabilitate? Zecile de implementări cu succes ale modulului SAF-T AttoSOFT pe alte platforme software garantează o experiență omogenă și fără compromisuri, indiferent ce program ERP folosești!

Află mai jos ce implică procesul manual de raportare SAF-T ANAF și de ce antreprenorii de succes preferă automatizarea!

Cuprins
  1. Ce înseamnă raportarea SAF-T și cui se aplică?
  2. Date necesare și model declarație 406
  3. Cum generez declarația 406 și unde o depun?
  4. Verificare date D406, termene depunere și potențiale amenzi
  5. Automatizare raportare SAF-T
1. Ce înseamnă raportarea SAF-T și cui se aplică?

Declarația 406 SAF-T este noua metodă standardizată prin care întreprinderile vor raporta datele fiscal-contabile direct în platforma online ANAF, în format digital XML. Acest sistem a fost conceput în 2005 de către OECD, iar integrarea acestuia la noi în țară are ca scop reducerea nivelului ridicat de evaziune fiscală și o mai strictă supraveghere a situației economice, conform ANAF. Prima etapă de lansare SAF-T în România a început la data de 1 Ianuarie 2022, cu perioadă inițială de grație de 6 luni.

Astfel, în scurt timp, raportarea SAF-T va deveni obligatorie pentru toți contribuabilii care acționează în țară, atât plătitori, cât și neplătitori de TVA. Vezi când va fi implementat sistemul SAF-T pentru fiecare categorie de contribuabili în articolul precedent.

2. Date necesare și model declarație 406

Structura fișierului SAF-T este una complexă, lucru ce face raportarea manuală extrem de dificilă. De aceea este recomandată utilizarea unui modul software dedicat SAF-T pentru a putea genera, structura și raporta către ANAF toate aceste date în mod automat.

Prima secțiune D406 este dedicată datelor de identificare a contribuabilului (denumire firmă, CIF, domiciliu fiscal), precum și perioada de raportare (luna sau trimestrul, după caz).

În secțiunea Master se introduc:

  • Solduri de început / sfârșit la toate conturile (Balanță de Verificare)
  • Solduri clienți / furnizori
  • Stocuri produse
  • Date imobilizări

În secțiunea de tranzacții se introduc:

  • Achiziții 
  • Vânzări
  • Mișcări de bunuri
  • Plăți / tranzacții
3. Cum generez declarația 406 și unde o depun?

ANAF a lansat recent un material complet de 62 pagini numit Ghidul Contribuabilului pentru Pregătirea și Depunerea Declarației Informative D406 SAF-T. Pe scurt, odată completată manual declarația 406, aceasta trebuie însoțită de fișierul SAF-T în format standard XML, care va trebui fie descărcat manual de pe portalul online ANAF, fie generat automat de modulul dedicat din software-ul tău DataLight Gestiune / BalPro.

În cazul raportării manuale, contribuabilul va fi nevoit să completeze toate datele în format XML și să verifice integritatea acestora cu ajutorul validatorului ANAF, pentru a evita potențiale greșeli costisitoare de inserare.

În momentul în care s-a finalizat introducerea manuală a datelor în SAF-T, declarația se depune pe platforma online ANAF la secțiunea “Servicii Online” -> “Depunere declarații” sau pe https://e-guvernare.ro/ -> “Depunere declarații ANAF” pentru verificarea datelor.

4. Verificare date D406, termene depunere și potențiale amenzi

În cazul în care datele introduse manual sunt incomplete sau eronate (conform programului de validare ANAF), există opțiunea de a retransmite fișierul cu declarația rectificată, în limita termenului limită de depunere. Termenele de depunere sunt:

  • ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare (lună/trimestru, în funcție de contribuabil) pentru alte date exceptând Stocuri și Active
  • termenul de depunere al situațiilor financiare aferente exercițiului financiar, pentru mijloace fixe (Active)
  • în termenul stabilit de organul fiscal, care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitării (pentru Stocuri)

Vezi data de intrare în vigoare a sistemului SAF-T pentru fiecare categorie de contribuabili în articolul anterior

Datorită procesului complex de adoptare a sistemului SAF-T, ANAF a oferit o perioadă inițială de grație între 3-6 luni, în funcție de categoria contribuabilului. Însă începând cu data de 1 August 2022, primele două categorii (contribuabili mari, atât noi, cât și cu vechime) vor fi eligibile pentru amenzi de întârziere între 1000-5000 Lei, iar pentru date incomplete/greșite între 500-1500 Lei.

5. Automatizare raportare SAF-T 

Acum poți evita tot acest proces consumator de timp și resurse umane, prin automatizarea sa direct din modulul SAF-T integrabil în orice software ERP / gestiune / contabilitate de pe piață, și desigur în programele AttoSOFT de contabilitate BalPro sau din sistemul ERP DataLight.

Cum funcționează noul modul SAF-T:

  • Generează declarația 406 din meniul “Declarații”
  • Completează automat datele firmei în declarație și importă toate datele financiar-contabile solicitate de ANAF pentru perioada selectată 
  • După validarea datelor, modulul exportă automat declarația PDF cu fișierul XML atașat și depune documentele, prin conexiunea permanentă la platforma ANAF

Simplu, rapid și fără griji. Astfel:

Reduci volumul de muncă neproductivă pentru angajații tăi

Eviți greșelile costisitoare cauzate de introducerea manuală de date

Elimini riscul de a primi amenzi pentru întârzieri la depunere

Deja ai votat!

Vezi comentariile
mai jos

Distribuie acest articol

Articolul anterior
Afacere în Cloud – sau cum poți lua afacerea cu tine oriunde!
Articolul următor
Noua eră digitală ANAF – plină de obstacole pentru afacerile românești

Te-ar mai putea interesa si:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.