Conceptul de AGRIBUSINESS a căpătat o amploare deosebita în Romania în ultimii ani, odată cu creșterea ponderii domeniului agriculturii în PIB (pana la vârful de 6,6% în 2008). Mai mult, continutul acestui concept, initial cunoscut de mulți ca fiind doar productia de cereale, a recunoscut o diversificare fireasca către toate domeniile conexe, cum ar fi transportul, procesarea și vanzarea cerealelor, distributia de seminte, ierbicide, ingrasaminte și combustibili, furnizarea și mentenanta de utilaje agricole s.a.m.d.
O astfel de activitate presupune o logistica bine pusa la punct, chiar dacă la prima vedere utilajele agricole performante par a lucra singure pe camp. Puțini știu ca, pentru fiecare ora de lucru a unui utilaj agricol sunt consumate alte zeci sau sute de ore pentru pregătire. Iar aceasta pregătire aduce provocari și nevoi specifice, de a caror rezolvare depinde funcționarea corecta a unei industrii de peste 600 de miliarde de ron.
De exemplu, activitatea de distributie de seminte, ierbicide, ingrasaminte și combustibili implica procese de business care se intind pe o durata mare de timp, ceea ce înseamnă:
– nevoia de a stoca cerintele clientilor finali pentru seminte, ierbicide și ingrasaminte într-o baza de date, uneori chiar din momentul culesului în anul agricol precedent
– nevoia de mecanisme care sa arate cerintele clientilor finali, dar care sa permita în egala măsura modificarea acestor cerinte (comenzi), în funcție de de diverse situații (precipitatii, temperaturi mai scăzute / mai crescute, modificarea suprafetelor lucrate, etc).
– posibilitatea de a accesa în timp real, direct de la sediul clientului final, a informațiilor stocate în baza de date;
– posibilitatea de a gestiona corect necesarul de achizitii și stocurile, în funcție de datele estimate de livrare, pe fiecare client final în parte dar și global.
– mecanisme de gestionare corecta a datelor scadente pe fiecare client și fiecare comanda a clientului în parte
– posibilitatea de a gestiona contracte-cadru de vanzare care sa aibă asociate informații despre asigurare, gaj (cultura, rang, etc), instrumente de plata avalizate, scor client, etc
Discutând despre activitatea de vanzari și mentenanta a utilajelor agricole, este știut ca nici în acest caz nu exista timpi morți. Atunci când utilajele nu sunt în plină campanie au loc operatiunile de reparație și revizie, conform unor planificari minutioase. În acest caz este necesar:
– un mecanism de planificare într-o baza de date a operatiunilor de revizie, eventual cu posibilitatea de a gestiona piesele și manopera necesara încă din etapa de planificare/ofertare a reviziei
– un sistem informatic de analiza și predictie a comenzilor de aprovizionare pentru utilajele din parcul clientilor finali, în funcție de istoricul precedentei/precedentelor campanii
– posibilitatea de a calcula și gestiona ușor devizele de reparație, fie ca sunt reparații pe teren, în timpul campaniei sau revizii în perioada dintre campanii
– posibilitatea de a calcula ușor adaosurile și respectiv discount-urile la piese și consumabile pentru pozitionarea corecta pe piața
– analize de profitabilitate pe utilaje, categorii de piese și/sau echipe de mecanici.
Acestea sunt doar doua dintre subdomeniile agribusiness pentru care AttoSOFT furnizeaza soluții software la cheie, prin implementarea sistemului informatic DataLight Enterprise. AttoSOFT a rezolvat cu succes atât nevoile enuntate anterior dar și alte cerinte mai mult sau mai puțin particulare companiilor beneficiar.
Printre principalele companii din domeniul Agribusiness la care este implementat sistemul informatic furnizat de AttoSOFT enumeram: Prutul SA Galati, Chimagri SRL Braila, Serv Class SRL Braila, T.A.R. Trading Division SRL, Agrogal SA Galati, Valrom Exim SRL Braila, Agrojor SA Galati, Apisrom SRL Vaslui.