ROI – Cum se inscrie o firma in Registrul Operatorilor Intracomunitari

Registrul Operatorilor Intracomunitari (prescurtat ROI), infiintat in cadrul ANAF, de la 1 august 2010, cuprinde toate persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile inregistrate in scopuri de TVA pentru intreaga activitate, precum si special pentru achizitii intracomunitare, persoane care efectueaza operaţiuni intracomunitare.

Consultanti din cadrul companiei AttoSOFT va prezinta cele mai frecvente trei intrebari din partea contribuabililor, la care ANAF-ul a dat recent raspunsuri pe retelele de socializare:

Intrebare: Schimbarea administratorului unei societati comerciale implica modificari privind inregistrarea in Registrul Operatorilor Intracomunitari?

Raspuns ANAF: Cand intervin modificari ale listei asociatilor si/sau administratorilor, ulterior inscrierii in Registrul Operatorilor Intracomunitari, acestea trebuie aduse la cunostinţa organului fiscal competent, in termen de 30 de zile de la data producerii acestora. Astfel, este necesara depunerea unei noi anexe la cererea de inregistrare in ROI – (formular 095), insotita de cazierul judiciar al noilor asociaţi si/sau administratori si, dupa caz, de documentele doveditoare.

Intrebare: Un SRL neinregistrat in scopuri de TVA in Romania presteaza servicii catre un partener din UE. SRL-ul din Romania este obligat sa se inscrie in ROI? Ce obligatii declarative are ?

Raspuns ANAF: In acest caz, vorbim despre o persoana impozabila, neinregistrata in scopuri de TVA in Romania, care presteaza servicii pentru beneficiari stabiliti in UE. Atunci cand beneficiarii sunt persoane impozabile, locul prestarii se considera a fi în statul membru în care sunt stabiliti acestia.

Beneficiarii serviciilor sunt persoane obligate la plata taxei conform legislaţiei statului membru. În acest caz, sunteti obligat sa va inregistrati in scopuri de TVA pentru operaţiuni intracomunitare (conform art.153^1 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal) înainte de prestarea serviciului, prin depunerea Declaraţiei de înregistrare în scopuri de TVA/Declaraţie de menţiuni pentru alte persoane care efectuează achiziţii intracomunitare sau pentru servicii (091).

Asadar, firma in cauza va fi înregistrată în scopuri de tva doar pentru operaţiuni intracomunitare.

Intrebare: ce documente sunt necesare pentru inscrierea in ROI si in cat timp se primeste raspuns?

Raspuns ANAF: Cand se solicita inregistrarea in Registrul Operatorilor Intracomunitari a unei persoane juridice, formularul 095 – Cerere de înregistrare în/radiere din ROI se depune însoţit de următoarele documente:
– certificatele de cazier judiciar eliberate de autorităţile competente din România ale administratorilor, în cazul societăţilor pe acţiuni, inclusiv al celor în comandită pe acţiuni;
– certificatele de cazier judiciar eliberate de autorităţile competente din România ale administratorilor şi ale asociaţilor care deţin minimum 5% din capitalul social al societăţii, în cazul celorlalte forme de societăţi comerciale;
Certificatele de cazier judiciar trebuie sa fie eliberate special în vederea înregistrării în Registrul operatorilor intracomunitari.

Contribuabilii care solicita inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari de la data inregistrarii in scopuri de TVA trebuie sa depuna la organul fiscal competent formularul 095 odata cu formularul 098 – Cerere de înregistrare in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal sau, dupa caz, cu declaraţiile de înregistrare fiscala/de menţiuni prin care se solicita inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 153 sau 153^1 din Codul fiscal (formularul 091 – Declaraţie de înregistrare în scopuri de TVA/Declaraţie de menţiuni a altor persoane care efectuează achiziţii intracomunitare).
Organul fiscal analizeaza si dispune aprobarea sau respingerea cererii de înregistrare in ROI odata cu aprobarea ori respingerea cererii de inregistrare in scopuri de TVA.

11 2
,
Articolul precedent
Predictibilitate in business prin adoptarea solutiilor ERP DataLight
Articolul următor
Din 2016, deciziile din jurisprudenta UE in materie de TVA devin obligatorii pentru Romania

Te-ar mai putea interesa si:

No results found

3 comentarii. Leave new

Am deschis un Srl de curând și am nevoie de Certificatul de TVA intracomunitar. Ce pași trebuie sa urmez pentru a obține acest certificat și cât durează? Va multumesc

Răspunde

    Se depune formularul 091 la ANAF. Dureaza 3 – 4 zile. Se ataseaza un contract cu partenerii intracomunitari.

    Răspunde

      Am depus și eu astăzi formularul 091. După ce am depus m-i s-a spus că , gata asta e tot.Pe seara cand am fost sa depun hârtia la uber au zis ca trebuia sa m-i se dea un certificat.
      Nici nu stiam despre ce este vorba.
      Ce certificat….cum se procedează, ma duc la Anaf…imi trimit ei??

      Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Meniu