Preturile de transfer, sub lupa ANAF-ului

Actualmente, multinationalele cu activitati de productie isi orienteaza activitatea spre tari cu forta de munca ieftina, cu un usor acces materii prime de calitate buna – si mai ales – preturi reduse. Produsele obtinute din activitatea acestor filiale, sunt vandute de regula unei alte entitati din grup, cu o marja controlata. Aceasta entitate-intermediar urmeaza la randul sau sa revanda produsele mai departe, cu marje care reflecta situatia reala a pietei. Analiza preturilor de transfer intervine in prima etapa, mai précis, atunci cand tranzactiile se efectueaza intre parti afiliate.

Conform Codului Fiscal, intre persoanele afiliate, pretul la care se transfera bunurile corporale sau necorporale ori se presteaza servicii reprezinta pret de transfer. Practic se transfera profitul din tara producatoare a bunurilor in tara in care se afla inregistrata entitatea afiliata, si prin aceasta se reduce si impozitul pe profit aferent. Ori Art. 19 din Codul fiscal (Legea nr. 571/2003) stabilește regula generală ca tranzacţiile între persoane afiliate să fie realizate conform principiului preţului pieţei libere, potrivit căruia acestea se efectuează în condiţiile stabilite sau impuse care nu trebuie să difere de relaţiile comerciale sau financiare stabilite între întreprinderi independente.

La stabilirea profiturilor persoanelor afiliate se au în vedere principiile preţurilor de transfer. În cazul în care se constată diferențe de comparabilitate, contribuabilul nu poate explica în mod corespunză tor astfel de diferenţe și se concluzionează că prețurile de transfer nu sunt stabilite la o lungime de braț, autoritatea fiscală este îndreptăţită să ajusteze valoarea veniturilor și cheltuielilor, astfel încât să fie reflectată valoarea de piață. În prezent, această prevedere se aplică atât în cazul tranzacţiilor interne cât și a celor transfrontaliere.

In noile conditii ale globalizarii, in care mai mult de 60% din comertul mondial cu bunuri si servicii se desfasoara intre companii ale aceluiasi grup, preturile de transfer au devenit prioritatea numarul 1 pe agenda fiscala a directorilor financiari ai companiilor multinationale si principala arie investigata de catre autoritati in cadrul controalelor fiscale.  Doar in 2014 au avut loc peste 150 de controale pe preturi de transfer in Romania.

Potrivit ANAF, valoarea sumelor aduse la bugetul de stat ca urmare a controalelor ce au vizat preturile de transfer a fost de 8,5 milioane de euro. Pe langa tranzactiile de tip intra-grup (cele mai des investigate), au intrat in vizorul autoritatilor fiscale si alte tipuri de tranzactii (achizitii, vanzari de bunuri si plata de redevente) intre persoane afiliate rezidente.

Deja ai votat!

Vezi comentariile
mai jos

companii multinationale, controale ANAF, preturi de transfer

Distribuie acest articol

Articolul anterior
Topul firmelor din Galati – AttoSOFT, pe primul loc in clasamentul CCIAG pe 2015
Articolul următor
ANAF introduce monitorizarea voluntara, din 2016

Te-ar mai putea interesa si:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.