Planificat inițial pentru o introducere etapizată, sistemul obligatoriu de facturare electronică e-Factura va fi acum introdus în mod generalizat de la 1 Ianuarie 2024. Asta înseamnă că facturarea între persoanele impozabile din România va deveni exclusiv digitală, iar orice tranzacție trebuie să treacă prin sistemul e-Factura de la ANAF.
Decizia Consiliului UE nr 1553/2023*, publicată Joi 27 Iulie permite oficial României să facă obligatorie această tranziție în cadrul relațiilor B2B.
Art 1: „România este autorizată să accepte numai facturi emise de persoane impozabile stabilite pe teritoriul României sub formă de documente sau mesaje în format electronic.”
Art 2: „România este autorizată să prevadă că utilizarea facturilor electronice emise de persoane impozabile stabilite pe teritoriul României nu face obiectul acceptării de către destinatarul stabilit pe teritoriul României.”
Ce presupune e-Factura?
Pe scurt: în momentul întocmirii unei facturi, aceasta trebuie transmisă în format electronic standardizat .XML pe portalul SPV de la ANAF. Acolo (în cazul completării corecte) se vor verifica și valida informațiile din factură, iar documentul va primi o confirmare și semnătură de înregistrare la ANAF. După acest punct, factura nu va mai putea fi modificată sau anulată.
Pentru firmele cu volum mare de facturi, acest proces este aproape imposibil de realizat în mod manual. De aceea echipa AttoSoft a dezvoltat modulul software de automatizare e-Factura care te scutește de griji!
Cronologia e-Factura în România
- Martie 2020 – proiectul „e-Factura – sistem obligatoriu de facturare electronică” este demarat ca program pilot exclusiv în relațiile B2G (achiziții publice)
- Octombrie 2021 – OUG 120/2021 prezintă toate dispozițiile implementării sistemului e-Factura în România
- Ianuarie 2022 – România cere o derogare de la art. 218 și 232 din Directiva de TVA UE, pentru aplicarea obligatorie a sistemului e-Factura în mod generalizat, însă
- Mai 2022 – Este aprobată OUG 120/2021 și adoptată ca lege
- Aprilie 2022 – e-Factura devine obligatorie pentru facturi încasate cu vouchere de vacanță.
- Iulie 2022 – Până la data de 1, operatorii economici au avut posibilitatea de a opta pentru folosirea sistemului e-Factura. După data de 1, sistemul devine obligatoriu pentru toate contractele de achiziții publice, precum și pentru tranzacțiile în regim B2B de produse cu risc fiscal ridicat.
- Iulie 2023 – Decizia Consiliului UE este pentru autorizarea României de a introduce sistemul e-Factura în mod obligatoriu*.
*Important: Această derogare a consiliului UE este în principiu valabilă din Ianuarie 2024 până în Decembrie 2026 și nu a fost încă specificat care este planul facturării electronice după acest punct.
Specialiștii economici recomandă contribuabililor români să facă pregătiri din timp pentru intrarea în vigoare a acestei obligativități.
Discută acum cu un consilier AttoSoft pentru a afla cum poți integra modulul de automatizare e-Factura în programul tău de gestiune!