Fie că ești administrator, contabil, director economic, director general, comerciant, mic întreprinzător sau angajat cu responsabilitate în întocmirea evidenței contabile primare a unei societăți, probabil ești interesat să respecti legea și sa nu plătești amenzi pe care le-ai fi putut preveni foarte ușor.
Daca firma ta desfasoara o activitate comerciala si te-ai decis sa implementezi sisteme automatizate pentru a o simplifica, ar trebui sa stii ca – pentru acest lucru – nu este suficienta o interfata de vanzare ce ruleaza pe un monitor touchscreen care comunica cu un scanner. Pentru a evita amenzile ANAF, in fond, ai nevoie si de o aplicatie back office, care sa-ti asigure functionarea corecta si legala a intregului proces.
O astfel de aplicatie este CENTO Vanzari, noul sistem de la AttoSOFT, care acopera toata activitatea unui magazin (de la receptia marfii, tiparirea NIR-urilor, vanzarea si incasarea contravalorii produselor vandute, pana la schimbarile de pret, raportul de gestiune, registru de casa sau fisa de magazie – stoc produse.
In orice tip de afacere, cea mai importanta functie o reprezinta intocmirea si evidenta corecta a documentelor. Astazi iti prezentam importanta si necesitatea Notei de Intrare Receptie si constatare diferente – NIR:
– este un document pentru receptia bunurilor aprovizionate si in, acelasi timp, este un document justificativ pentru incarcarea in gestiune;
– NIR – ul se intocmeste in 2 exemplare: la locul de depozitare sau in unitatea cu amanuntul, dupa caz, pe masura efectuarii receptiei. In situatia in care la receptie se constata diferente, nota de receptie si constatare de diferente se intocmeste in trei exemplare de catre comisia de receptie legal constituita;
– In cazul in care bunurile materiale sosesc in transe, se intocmeste cate un formular pentru fiecare transa, care se anexeaza apoi la factura sau la avizul de insotire a marfii;
– Datele de pe verso formularului se completeaza numai atunci cand se constata diferente la receptie.
NIR-ul contine urmatoarele informatii:
– denumirea unitatii;
– denumirea, numarul si data intocmirii formularului;
– numarul si seria facturii/avizului de insotire a marfii receptionate;
– nr curent; denumirea bunurilor receptionate; U/M; cantitatea conform docuemtelor insotitoare;
-cantitatea receptionata; pretul unitar de achizitie si valoarea;
– numele, prenumele si semnatura celor care fac receptia (daca nu este semnata, nu se aproba deducerea de TVA);
– pretul de achizitie al cantitatii receptionate;
– adaosul comercial unitar si total;
– pretul de achizitie unitar plus adaosul comercial;
– valoarea la pret de vanzare, inclusiv tva.
Specialistii AttoSOFT atrag atentia asupra faptului ca, in urma aprovizionarii, pentru marfurile depozitate este obligatorie intocmirea fisei de magazie.
La art. 156 alin. (1) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 se prevede ca: „(1) Detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, precum si efectuarea de operatiuni economice, fara sa fie inregistrate in contabilitate, sunt interzise.”
In continuare, la alin. (2) litera a) se prezinta una dintre operatiunile care trebuie efectuate pentru aplicarea alin. (1), astfel:
„(2) In aplicarea alin. (1) este necesar sa se asigure:
a) receptionarea tuturor bunurilor materiale intrate in entitate si inregistrarea acestora la locurile de depozitare. Bunurile materiale primite pentru prelucrare, in custodie sau in consignatie se receptioneaza si inregistreaza distinct ca intrari in gestiune. In contabilitate, valoarea acestor bunuri se inregistreaza in conturi in afara bilantului;”.
Deci, conform literei a), toate bunurile materiale intrate in unitate trebuie receptionate si inregistrate pe locuri de depozitare.
Sanctiunea care se aplica pentru aceasta contraventie este amenda cuprinsa intre 300 lei si 4000 lei, conform art. 42 alin. (1) a doua liniuta din aceeasi lege.
Chiar daca ai o afacere mica, costul unui soft care iti ofera aceste facilitati, nu va depasi nici-o amenda.