Precum va aduceam la cunostinta si intr-un articol anterior, de la 1 ianuarie 2017, persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si care realizeaza anual o cifra de afaceri mai mare de 10.000 de euro in echivalent lei vor avea obligatia sa accepte ca mijloc de plata si cardurile de debit si cardurile de credit.
Totodata, magazinele vor avea posibilitatea sa le puna clientilor la dispozitie un serviciu prin care acestia sa-si poata retrage sume cash de pana la 200 de lei de pe card (ca de la bancomat). Acest avans se evidentiaza distinct pe bonul fiscal.
Legea 209/ 9 noiembrie 2016, pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, asa numita lege cash-back, a fost publicata in Monitorul Oficial 913 din 14 noiembrie 2016.
Costurile cu sistemele de plata cu cardul
Spre exemplu, UniCredit le ofera comerciantilor aparatele in folosinta gratuita. „Dispozitivul POS ramane pe intreaga durata a contractului in proprietatea bancii si este predat de catre comerciant la incheierea contractului”, a spus Alexandru Mihalache, Head of Multi Channel Banking, UniCredit Bank.
In schimb, comerciantii vor plati bancii un comision. „Nu exista costuri de administrare lunara, ci doar un comision pe tranzactie care variaza in functie de pachetul ales, respectiv un comision perceput in cazul in care comerciantul nu realizeaza pe acel dispozitiv rulaje care sa depaseasca pragul lunar minim de tranzactionare”.
La randul sau, Raiffeissen Bank sustine ca, in general, comerciantii si bancile au ca solutii de utilizare a aparatelor cumpararea, primirea in folosinta gratuita, inchirierea contra cost sau primirea in custodie.
„In cele mai multe cazuri insa bancile acceptatoare ofera terminalele EPOS gratuit si comisioneaza accesul la ansamblul sistemelor prezentate la punctul, partial prin comisioane pe tranzactie, partial prin comisioane lunare pentru administrarea serviciului” – Mihai Negulescu, director acceptare carduri si e-commerce in cadrul Raiffeisen.
Potrivit acestuia, bancile sunt obligate de reglementarile in vigoare sa perceapa comisioane diferentiate.
„Bancile au politici diferite privind comisioanele aplicabile, astfel incat exista in prezent in piata structuri de preturi avantajoase pentru fiecare categorie de comercianti. Incepand cu luna Iunie 2016, a intrat in vigoare o reglementare europeana (Reg. UE 751/2015) ce obliga bancile acceptatoare sa ofere comisioane diferentiate in functie de marca si tipul cardului utilizat la plata, ceea ce face obligatorie existenta unor oferte personalizate in functie, in principal, de industria in care activeaza fiecare comerciant”, a explicat seful pe e-commerce si carduri din Raiffeisen.
In orice caz, bancile au grija sa-si acopere costurile cand ofera aceste terminale coerciantilor.
„Trebuie stiut ca pentru o banca, costul lunar pentru punerea la dispozitia comerciantilor a sistemelor functionale mentionate este de cel putin 10 EUR per terminal, fiecare banca isi recupereaza aceste costuri de la clienti functie de propriile politici comerciale. Acesta reprezinta costul efectiv cu infrastructura, peste acesta se adauga si costuri la fiecare tranzactie”, a mentionat Negulescu.