Legea care elimina din legislatia actuala articolele ce reglementeaza bacsisul, stabilind ca acesta trebuie contabilizat si impozitat, a fost promulgata de Presedintele Klaus Iohannis saptamana trecuta, dupa ce a fost votata de deputati la jumatatea lunii Iunie si de senatori, la finalul lunii Mai 2015.
Legea nr. 186/2015 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 495 din 6 iulie 2015 si intra in vigoare la trei zile de la publicare, adica pe 9 iulie 2015. Actul normativ elimina, de asemenea, si reglementarile care obligau angajatii sa inscrie banii pe care ii detin in Registrul de bani personali.
Actul normativ, in forma publicata, abroga dispozitiile care definesc bacsisul, cele care stabilesc ca bacsisul trebuie marcat pe un bon fiscal separat, precum si cele care prevad ca angajatorul poate decide daca pastreaza bacsisul sau il distribuie angajatilor. Practic, odata cu eliminarea acestor prevederi din legislatie, ne intoarcem la vechiul cadru legal, care nu reglementa in niciun fel sumele suplimentare de bani primite de angajatii din anumite ramuri de activitate sub forma de bacsis.
Bacsisurile trebuie fiscalizate si impozitate in momentul de fata, chiar daca legea care elimina aceste prevederi a fost votata de ambele camere ale Parlamentului, promulgata de Klaus Iohannis si publicata in Monitorul Oficial. Pana nu intra in vigoare, mediul de afaceri trebuie sa aplice in continuare reglementarile actuale, cele care impun patronilor sa treaca bacsisurile pe bonurile fiscale si sa plateasca taxe pentru aceste sume de bani.
In prezent, Codul fiscal si normele sale de aplicare stabilesc ca, incepand cu 1 iunie, bacsisul trebuie trecut pe bonurile fiscale si impozitat.
Potrivit reglementarilor legale, bacsisul reprezinta orice suma de bani oferita in mod voluntar de client, in plus fata de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, precum si restul dat de vanzator clientului si nepreluat de acesta, se mentioneaza in OUG nr. 8/2015.
Bacsisul se justifica prin datele inscrise in documentele emise cu aparate de marcat electronice si se evidentiaza pe un bon fiscal distinct.
De asemenea, firmele trebuie sa stabileasca, printr-un regulament de ordine interioara, daca banii proveniti din bacsis raman la dispozitia lor sau sunt distribuiti angajatilor. Regulamentul se pastreaza la locul de instalare a casei de marcat.