In România, înregistrarea fimelor în scopuri de TVA a devenit tot mai dificilă, un transformându-se începând cu 2015, într-un adevârat coşmar. Cadrul legal şi procedurile de înregistrare în scopuri de TVA a companiilor au fost modificate în 2015, când a intrat în vigoare Ordinul ANAF nr. 17/2015. Potrivit unei analize AttoSOFT, în ultimele luni, criteriile de înregistrare în scopuri de TVA sunt mai greu de îndeplinit. Specialiştii companiei AttoSOFT susţin faptul că, actualmente, înregistrarea în scopuri de TVA a persoanelor juridice depinde de trei criterii, şi anume:
– persoana impozabilă trebuie să completeze și să depună la Fisc o declarație pe propria răspundere din care să rezulte dacă desfășoară sau nu activități economice la sediul social, la sediile secundare sau în afara acestora.
– niciunul dintre administratorii/asociații persoanei impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA și nici persoana impozabilă însăși în cazul persoanei care solicită înregistrarea nu trebuie să aibă înscrise în cazierul fiscal infracțiuni sau faptele prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a) din OG nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal.
– al treilea criteriu presupune evaluarea, pe baza unei analize efectuate de organele fiscale, a intenției și capacității persoanelor impozabile de a desfășura activități economice.
Consultanţii AttoSOFT arată că multe dintre cererile de înregistrare în scopuri de TVA sunt respinse de către organele fiscale cu motivarea că persoana juridică nu justifică intenția și capacitatea de a desfășura activități economice care implică operațiuni taxabile și/sau scutite de TVA cu drept de deducere, precum și operațiuni pentru care locul livrării/prestării se consideră ca fiind în străinătate dacă taxa ar fi deductibilă în cazul în care aceste operațiuni ar avea locul în România, cu toate că informațiile furnizate erau complete.
În cazul în care persoana impozabilă se află la prima cerere, dacă reprezentatul legal al companiei nu furnizează corect și complet datele și informațiile solicitate și nu clarifică intenția și capacitatea persoanei impozabile de a desfășura activități economice din sfera TVA, ANAF va respinge cererea de înregistrare în scopuri de TVA. Au fost cazuri în care datele și informațiile solicitate au fost furnizate în întregime, însă cererea a fost respinsă.
Dacă, în schimb, persoana impozabilă se află la a două cerere și tot nu furnizează corect și complet datele și informațiile solicitate și nu clarifică intenția și capacitatea persoanei impozabile de a desfășura activități economice din sfera TVA, atunci ANAF va transmite cererea către direcția regională antifraudă fiscală pentru a efectua verificări în legătură cu activitatea companiei.
De asemenea, a existat și cazul în care toate datele au fost completate la a doua cerere. ANAF-ul a solicitat informații suplimentare cu privire la planul de afaceri, contractele încheiate cu furnizori și clienți, dovada veniturilor din ultimele 12 luni și dovada studiilor administratorului, precum și alte documente care să justifice capacitatea și intenția de a desfășura activități economice. Toate aceste documente au fost solicitate în termen de cinci zile lucrătoare, precizează surse din cadrul AttoSOFT.
În cam toate situaţiile, persoanele juridice care nu reușesc să finalizeze procedura de înregistrare în scopuri de TVA decid, în multe dintre cazuri, să își dizolve companiile nou înființate.