Important de stiut despre NIR-uri in 2018 – Aspecte legale

1.Termenul de NIR este prescurtarea de la Nota Interna de Receptie, denumirea sub care mai circula un document care de fapt in legislatie (O 2634/2015) poarta denumirea de Nota de receptie si constatare de diferente.

Acesta figureaza la categoria de documente dedicate bunurilor de natura stocurilor, desi in practica se mai utilizeaza de companii si pentru receptia mijloacelor fixe si obiectelor de inventar.Acest fapt se datoreaza utilitatii acestui document si a importantei pentru contabilitate a informatiilor pe care le contine.

2.Rolul NIR-ului este de:
– document pentru receptia bunurilor aprovizionate;
– document justificativ pentru incarcarea in gestiune;
– document justificativ de inregistrare in contabilitate.

3.Fiind document justificativ de inregistrare in contabilitate trebuie sa contina
obligatoriu cel putin urmatoarele elemente:
– denumirea documentului;
– denumirea/numele și prenumele și, dupa caz, sediul persoanei juridice/adresa persoanei fizice care intocmește documentul;
– numarul documentului si data intocmirii acestuia;
– menționarea partilor care participa la efectuarea operatiunii economico-financiare (cand este cazul);
– continutul operatiunii economico-financiare si, atunci cand este necesar, temeiul legal al efectuarii acesteia;
– datele cantitative si valorice aferente operațiunii economico-financiare efectuate, dupa caz;
– numele și prenumele, precum și semnaturile persoanelor care raspund de efectuarea operatiunii economico-financiare.

4.NIR fara date valorice
In condiiile in care nu se inscriu datele valorice in Nota de receptie si constatare de diferente, este obligatoriu ca acestea sa se regaseasca intr-un alt document justificativ care sta la baza inregistrarii in contabilitate a valorii bunurilor.

5.Cand este obligatorie intocmirea notei de receptie?
Nota de receptie si constatare de diferente se foloseste ca document de receptie obligatoriu numai in cazul:
– bunurilor materiale cuprinse intr-o factura sau aviz de insotire a marfii, care fac parte din gestiuni diferite;
– bunurilor materiale primite spre prelucrare, in custodie sau in pastrare;
– bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
– bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare;
– bunurilor materiale care prezinta diferente la receptie;
– marfurilor intrate în gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare.

1 0
Articolul precedent
Noutati privind completarea si depunerea formularului 101
Articolul următor
Protejează-ti investitiile printr-un control eficient!

Te-ar mai putea interesa si:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Meniu