A fost aprobata legislatia privind cerintele tehhnice ale noilor case de marcat cu jurnal electronic

Din 2018, companiile vor fi obligate să folosească exclusiv case de marcat cu jurnal electronic, cele cu jurnal tipărit urmând să fie interzise pe piață. Pentru a fi posibilă pregătirea din timp a obligației firmelor de a folosi exclusiv case de marcat cu jurnal electronic, Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a lansat în dezbatere publică cerințele tehnice pe care aceste aparate vor trebui să le îndeplinească pentru a fi autorizate. Actul care le conține a fost adoptat miercuri de Executiv, în ședința săptămânală.

Condițiile tehnice pe care vor trebui să le îndeplinească, în vederea autorizării, casele de marcat cu jurnal electronicsunt incluse într-un proiect de hotărâre a Guvernului pentru modificarea normelor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999. Acesta a fost adoptat miercuri de Guvern, potrivit unui comunicat de presă al instituției, însă pentru aplicarea concretă mai are nevoie și de publicarea în Monitorul Oficial.

Concret, vorbim de zece condiții principale, față de nouă, câte sunt acum, însă vor apărea unele modificări notabile la actualele prevederi. Să le luăm pe rând, având în vedere principalele specificații (excepțiile și detalierile suplimentare sunt aici, schimbările și noutățile sunt trecute punctual între paranteze).

1. Aparatul de marcat va trebui să conțină un modul fiscal propriu cu un set minim de funcții accesibile prin comenzi de interfațare cu restul aplicației aparatului de marcat, prin intermediul căruia va controla:
– o memorie fiscală unic inscriptibilă tip (E)PROM sau tip OTP (apare sintagma „unic inscriptibilă”);
– un dispozitiv de afișaj client special cu caractere de minimum 5 mm (față de 7 mm), cu numărul minim de caractere suficient pentru afișarea valorii maxime pentru totalul de bon și care asigură o bună lizibilitate pentru client în orice condiții de lumină ambiantă;
– un dispozitiv de imprimare a bonurilor fiscale, precum și a altor documente specifice aparatelor de marcat, cu minimum 18 caractere pe linie document și caractere de minimum 2,5 mm înălțime (de aici dispare referirea la imprimarea rolei-jurnal);
– un afișaj operator;
– un dispozitiv pentru accesarea funcțiilor aparatului (acum scrie tastatură, nu dispozitiv, probabil modificarea având în vedere evoluția tehnologică);
– un sistem pentru stabilirea regimului de lucru;
– o interfață care să permită atașarea unui dispozitiv de salvare externă, pentru unele aparate de marcat (cerință nouă);
– un dispozitiv de comunicație externă care permite conectarea într-un sistem informatic, folosind un canal public de comunicație pe baza unui protocol TLS/SSL, pentru unele aparate de marcat (cerință nouă);
– un modul criptografic certificat în conformitate cu standardul FIPS 140-2 Level 2 sau minimum Common Criteria EAL3 care să folosească un certificat digital X.509.v3 cu lungimea cheii RSA de cel puțin 2048 biți, instalat inițial de către producător (cerință nouă);
– importul certificatului digital emis de Agenția Națională de Administrare Fiscală în modul de lucru online, folosind protocolul de comunicatii IETF CMC, pentru unele aparate de marcat (cerință nouă);
– importul certificatului digital folosit de Agenția Națională de Administrare Fiscală(cerință nouă);
– semnarea fișierelor generate urmare a funcționării aparatului de marcat în modul de lucru offline care se efectuează în conformitate cu standardul PKCS#7 (cerință nouă).

2. Aparatul de marcat să funcționeze autonom, oferind local un set minimal de funcții de casă de marcat, și să se interfațeze cu modulul fiscal pentru execuția lor.

3. Aparatul de marcat să asigure securitatea procesului de culegere de date prin efectuarea de verificări înainte de a afecta ansamblul datelor stocate.

4. Aparatul de marcat să asigure continuitatea memoriei RAM și a ceasului de timp real, astfel încât să fie permise reluarea unei operațiuni întrerupte de căderea tensiunii de alimentare și finalizarea corectă a acesteia.

5. Aparatul de marcat să controleze dispozitivul propriu de imprimare și afișajul client, exclusiv prin intermediul modulului fiscal, respectiv prin comenzile de interfațare oferite de acesta. Dispozitivul propriu de imprimare poate fi:
– dublu, caz în care asigură tipărirea simultană a bonului fiscal precum și a altor documente specifice aparatelor de marcat atât pe rola-client, cât și pe rola-jurnal, pentru unele aparate de marcat (apare ideea de tipărire simultană, care nu există acum);
– simplu, specific aparatelor de marcat echipate cu jurnal electronic, caz în care asigură tipărirea rolei-jurnal pe rola-client în mod obligatoriu înaintea emiterii raportului fiscal de închidere zilnică sau în cazul epuizării capacității de stocare a jurnalului electronic, pentru unele aparate de marcat (se precizează în mod expres că tipărirea rolei-jurnal se face pe rola-client); (cerință nouă:) asigură memorarea de date tipărite pe rola-client într-o memorie electronică FLASH electroindependentă, pentru unele aparate de marcat.

6. Aparatul de marcat să înregistreze pe termen lung în memoria fiscală din modulul fiscal datele la nivelul zilei de lucru și modificarea parametrilor și a evenimentelor care au implicații în interpretarea datelor stocate, (cerință nouă:) iar pentru unele aparate de marcat să asigure la nivelul fiecărei zile de lucru memorarea în jurnalul electronic a operațiunilor efectuate în regimul de înregistrare, a raportului fiscal de închidere zilnică și comunicarea evenimentelor.

7. Aparatul de marcat să asigure blocarea accesului neautorizat prin:
– sigilare și prin elemente fizice de securizare a accesului la operațiuni privilegiate, accesibile doar personalului de service;
– existența unor regimuri de lucru protejate, accesibile numai printr-un bloc de chei sau parole de minimum patru caractere alfanumerice (acum scrie patru cifre);
– asigurarea continuității și integrității legăturilor implicate în fluxul de date și emiterea de documente pe dispozitivul propriu de imprimare;
– controlul comunicației prin interfețe.

8. Aparatul de marcat să verifice:
– conexiunile cu dispozitivul propriu de imprimare și cu afișajul client;
– prezența și corectitudinea funcționării memoriei fiscale, iar pentru unele aparate de marcat și a jurnalului electronic (partea a doua, referitoare la jurnalul electronic, este nouă);
– tensiunea de alimentare și bateria de susținere, implicate în continuitatea memoriei de date și a ceasului de timp real;
– integritatea și coerența datelor stocate și a documentelor emise, blocând funcționarea atunci când se depistează situații anormale.

9. Aparatul de marcat să asigure proceduri de recuperare în caz de anomalii de funcționare nedeterminate de defectarea aparatului.

10. (cerință nouă:) Aparatul de marcat să permită:
– funcționarea conform profilurilor stabilite de Agenția Natională de Administare Fiscală;
– crearea de fișiere în format XML pentru informațiile referitoare la datele din bonurile fiscale și transmiterea acestora către sistemul informatic al Fiscului.

Companiile sunt obligate să-și înlocuiască aparatele de marcat cu jurnal tipărit cu unele cu jurnal electronic, conform legislației în vigoare. Mai exact, termenul-limită de înlocuire este 1 iunie 2018 pentru firmele medii și mari și 1 august 2018 pentru firmele mici

1 0
,
Articolul precedent
Veniturile celor mai mari companii din online, in semestrul 3 – 2017
Articolul următor
Noile case de marcat apar pe piata incepand din 15 Ianuarie 2018

Te-ar mai putea interesa si:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Meniu