Evidenta contabila a facturilor electronice

Drept consecinta a introducerii legislatiei privind facturile electronice, in orice firma, departamentul de contabilitate trebuie sa asigure posibilitatea verificarii corespondentei dintre informatiile din fisierul electronic original si documentul lizibil prezentat. Evidenta contabila nu se va modifica din perspectiva facturilor electronice, aceasta avand aceeasi valoare de document justificativ ca si facturile pe hartie sau facturile create in format electronic.

Departamentul de contabilitate al fiecarei companii are obligatia de a permite organelor fiscale competente din Romania accesarea, descarcarea si utilizarea facturilor emise sau primite stocate prin mijloace electronice. Se vor stoca prin mijloace electronice si datele ce garanteaza autenticitatea originii si integritatea continutului facturilor.

Indiferent de forma in care este emisa/primita factura, se considera exemplar original factura stocata, in forma pentru care s-a optat. Nu vedem un risc de natura fiscala cu privire la facturile primite prin mijloace electronice, indiferent de modalitatea de stocare a acestora (in format fizic sau in format electronic), atata vreme cat se asigura de catre ambele parti autenticitatea originii (asigurarea identitatii furnizorului sau a emitentului facturii), integritatea continutului (asigurarea ca nu a fost modificat continutul) si lizibilitatea facturii, prin controale de gestiune.

Referitor la facturile electronice, contabilii trebuie sa aiba in vedere distinctia dintre facturile electronice si facturile create in format electronic, emise pe cale electronica si stocate electronic.

Legea nr. 148/2012 defineste emiterea facturilor in forma electronica ca fiind “operatiunea de intocmire, semnare electronica si marcare temporala a facturilor in forma electronica, in scopul arhivarii lor in forma electronica, indiferent daca transmiterea se face in forma electronica sau pe suport hartie”.

De exemplu, serviciile gratuite de facturare online pot fi folosite cu succes in operatiunea de intocmire de facturi in format electronic. Facturile generate online, pot fi transmise electronic (pe email, in format pdf) si pot fi stocate electronic (in baza de date a serviciului respectiv, cat si salvate local de emitator si/sau beneficiar, in format pdf).
In schimb, facturile emise cu un serviciu gratuit de facturare online nu vor fi semnate electronic, prin “semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, in intelesul Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica” asa cum specifica Legea 148.

Totodata, potrivit Codului fiscal, semnatura electronica avansata sau schimbul electronic de date sunt doar exemple de tehnologii pentru asigurarea autenticitatii originii si integritatii continutului facturii electronice si nu constituie cerinte obligatorii. Serviciile gratuite de facturare online garanteaza autenticitatea, originea si integritatea continutului prin intemediul bazei de date interne a sistemului. Consideram semnatura electronica extinsa o metoda suplimentara de a garanta autenticitatea unei facturi. Mai mult, art. 155 alin. (3) din Codul fiscal stabileste ca “facturile create pe suport hartie care sunt scanate, trimise si primite in format electronic sunt considerate facturi electronice”. In schimb, “facturile create in format electronic, prin intermediul unui program informatic de contabilitate sau a unui program de prelucrare a textelor, trimise si primite pe suport hartie nu sunt considerate facturi electronice”.

Desi aceste clarificari pot duce la concluzia ca facturile emise servicii gratuite de facturare online, atunci cand sunt trimise electronic si stocate electronic, sunt facturi electronice, consideram ca este necesara a abordare mai stricta a facturilor electronice, care sa prezinte functii suplimentare fata de prezentele facturi in format electronic.
Un alt aspect important este ca implementarea si utilizarea sistemelor informatice necesare emiterii de facturi electronice implica costuri suplimentare, precum si personal care sa detina cunostintele necesare. Prin urmare, firmele mari sau firmele mici si mijlocii care au relatii comerciale cu firme mari sunt cele care vor lucra cu facturi electronice.

Deja ai votat!

Vezi comentariile
mai jos

facturi format electronic, legislatie facturi electronice, semnatura electronica pe factura

Distribuie acest articol

Articolul anterior
Schimbari in cazierul fiscal, din 2016
Articolul următor
Facturarea electronica versus facturile tiparite – Despre semnatura electronica

Te-ar mai putea interesa si:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.