Dotarea operatorilor economici cu case de marcat, dupa 1 Septembrie 2018

Operatorii economici mari și mijlocii utilizează circa 100.000 de aparate de marcat, iar până la jumătatea lunii au fost instalate numai 28.986 de aparate de marcat cu jurnal electronic pentru toate categoriile de contribuabili, inclusiv cei mici, conform unui document al Ministerului Finanțelor Publice. Asta în condițiile în care termenele de grație până la care nu se aplică sancțiunile pentru nedotarea cu noile aparate de marcat stabilite prin OUG nr.44/2018 sunt: 1 septembrie 2018 (contribuabili mari și mijlocii), respectiv 1 noiembrie 2018 (contribuabili mici).

La data de 17.08.2018, situația principalelor procese era următoarea:

– Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare în Informatică (ICI București) Bucureşti a emis 26 de avize tehnice favorabile pentru un număr de 12 operatori economici
– în baza avizelor eliberate de ICI București, Ministerul Finanțelor Publice a emis 24 autorizaţii de distribuţie pentru toţi operatorii economici care au depus documentaţia prevăzută de lege,
– ANAF a emis 31.913 certificate de atribuire a numărului unic de înregistrare pentru 44.327 aparate de marcat,
– La nivel național au fost instalate 28.986 aparate de marcat dotate cu jurnal electronic.

Conform unui proiect de Hotărâre publicat, având în vedere că:

– la data de 1 septembrie 2018 expiră termenul de grație stabilit prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2018, în care nu se aplică sancțiunile prevăzute de lege pentru nedotarea operatorilor economici care au calitatea de contribuabili mari sau mijlocii cu aparate de marcat cu jurnal electronic,
– operatorii economici care au obligaţia de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic riscă sancțiuni drastice pentru nerespectarea obligației, fără ca vinovăţia să fie directă şi exclusivă a acestora,
– prin Legea prevenirii se urmăreşte atât creşterea conformării voluntare a operatorilor economici cu privire la rigorile legale, cât şi creşterea gradului de încredere a operatorilor economici în organele de control,

se impune introducerea contravențiilor referitoare la nerespectarea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevăzute de lege, de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic (art. 10 lit. cc) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999) sub prevederile Legii prevenirii nr. 270/2017, în vederea asigurării unei abordări de tip preventiv, stimulativ şi nu de sancţionare imediată la prima abatere a operatorului economic.

Urmare a introducerii acestei măsuri, organele de control competente din cadrul ANAF și MAI pot analiza cu ocazia controlului, situația de fapt a comerciantului, pot constata, de la caz la caz, cel puțin următoarele situații și pot proceda în consecință astfel:

a) este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, situație în care organul de control nu aplică sancțiuni,
b) este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat și instalat, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen de instalare foarte scurt,
c) nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar există pe piață aparate corespunzătoare activității acestuia, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen scurt de dotare,
d) nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar există pe piață aparate și a făcut comandă la distribuitorul autorizat, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen de dotare și fiscalizare scurt,
e) nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic și nu există pe piață aparate de marcat cu jurnal electronic dedicate activității sale, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește în planul de remediere un termen mai lung de dotare (exemplu: 90 de zile).

– nu se vor aplica nici sancțiunile contravenționale complementare prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. f) pct. (i) și (ii) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999, care de altfel nu ar fi echitabile, neexistând o vinovăţie directă şi exclusivă a contribuabilului.
– din conținutul faptei prevăzute la art. 10 lit. cc) din OUG nr. 28/1999, reiese că această contravenție se aplică doar pe perioada de implementare a aparatelor de marcat dotate cu jurnal electronic, astfel în situația în care organele de control constată că un operator economic nu a fost dotat niciodată cu aparat de marcat, ceea ce reprezintă o altă faptă (art. 10 lit. e) din OUG nr. 28/1999 – neîndeplinirea obligaţiei operatorilor economici de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale, achiziţionate numai de la distribuitori autorizaţi sau unităţi acreditate pentru comercializare, conform prevederilor ordonanţei de urgenţă), acestea pot aplica sancțiunile corespunzătoare acestei fapte.
– se asigură aplicarea unui tratament echitabil contribuabilului în raport cu comportamentul acestuia, dar și cu situația de fapt obiectivă.

Deja ai votat!

Vezi comentariile
mai jos

case marcat, septembrie 2018

Distribuie acest articol

Articolul anterior
Derogări de la GDPR în baza dreptului la liberă exprimare
Articolul următor
Incepand din 30 August 2018, domeniile.ro fara taxa achitata se sterg

Te-ar mai putea interesa si:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.