Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a atras atenția, prin intermediul unui comunicat de presă, asupra importanței pe care contribuabilii trebuie să o acorde alegerii unui domiciliu fiscal la care să primească corespondența din partea instituției.
Plecând de la un caz real, al unui administrator de firmă care și-a pierdut codul de TVA pe motiv că nu a primit actele comunicate de Fisc pentru că la domiciliul fiscal declarat nu mai era nimeni prezent efectiv, ANAF a explicat că „atât această situație, cât și altele, reflectă o lipsă de interes a contribuabililor privind importanța legală a domiciliului fiscal”.
„Alegerea domiciliului fiscal la o adresă nefrecventată de către reprezentanții legali ai firmei, în timp ce activitatea administrativă și gestionarea efectivă a afacerilor se realizează la o altă adresă, se poate dovedi contraproductivă. Contribuabilii trebuie să se asigure de primirea corespondenței la adresa de la domiciliul fiscal ales deoarece ANAF are obligația legală de a transmite toate actele administrative fiscale la această adresă, pentru a asigura o informare completă”, se arată în comunicatul Fiscului.
Potrivit instituției, ANAF a demarat un proces de evaluare a unor modalități legale alternative de comunicare oficială și prin mijloace electronice și subliniază atât importanța alegerii domiciliului fiscal în locul unde se exercită gestiunea administrativă şi conducerea efectivă a afacerilor, cât și a necesității informării Fiscului ori de câte ori apar astfel de modificări.
AttoSOFT aminteşte celor interesaţi că Ordinul ANAF nr. 3845/2015 pentru aprobarea procedurilor de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare este actul normativ care reglementează mai multe proceduri valabile în cazul înregistrării unui domiciliu fiscal, după cum urmează:
– Procedura de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor supuşi înregistrării în registrul comerţului;
– Procedura de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor care sunt supuşi înregistrării la organele fiscale;
– Procedura de modificare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor persoane fizice care deţin cod numeric personal;
– Procedura de înregistrare/modificare din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului.