Formularul prin care plătitorii de TVA declară toate operațiunile naționale – D394 este foarte dificil de completat și, din acest motiv, generează riscuri foarte mari de erori. In jurul datei de 25 August 2016, termenul limită de depunere pe noul format, va fi un nou val de nemulțumire din partea companiilor. Fiscul ar fi putut prelua modelul European de raportare SAF-T prin intermediul căruia transmiterea datelor relevante către ANAF ar fi fost mai simplă.
Noul format al declarației 394 a intrat în vigoare de la 1 Iulie 2016 și trebuie depus, pentru prima oară, de către persoanele plătitoare de TVA până la termenul limită de 25 August pentru toate operațiunile desfășurate în România. Formularul, care ar fi trebuit inițial să fie introdus de la 1 Aprilie, a suferit modificări în urma dezbaterilor cu mediul privat. Motivul nemulțumirii a fost volumul foarte mare de informații care trebuie raportat.
La momentul actual, companiile din România sunt nevoite să facă eforturi pentru adaptarea sistemelor informatice pentru a răspunde cerințelor declarative prin D394. Sunt companii cu activități foarte complexe și care au sute sau mii de facturi, bonuri fiscale pe care trebuie să le adune și să genereze rezultatul în 394. Problema este că încă sunt aspecte neclare în modul de declarare, de exemplu a plajei de numere pentru facturile emise. Este clar că în D394 se declară numai operațiuni locale (care au locul pe teritoriul României). Ori dintr-o plajă de numere (consecutive) de câteva sute sau mii de facturi, unele pot fi emise pentru operațiuni locale, altele pentru livrări intracomunitare sau exporturi sau altele pentru operațiuni care nu sunt purtătoare de TVA. Plaja de numere trebuie declarată numai pentru facturile care se referă la operațiuni locale. Și atunci cum se pot declara numai aceste plaje de numere de facturi? Efectiv, efortul administrativ al firmelor ar fi foarte mare în cazul în care ar trebui să declare plaja de numere factură cu factură. La un asemenea volum de date, erorile sunt frecvențe. Erau și până acum, dar numărul lor va crește. Ce se va întâmpla, de exemplu, în cazul unui control fiscal pentru rambursarea TVA? Dacă sunt multe inadvertențe față de ceea ce au declarat în D394 partenerii de afaceri ai companiei supuse verificării, controlul se poate întrerupe pentru a se face un control încrucișat la aceștia. Prin urmare, durata controlului (care și așa este mare) poate să crească.