Noile Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal din 2016 stabilesc că, la angajare, pentru a beneficia de deducerile personale de bază, salariatul trebuie să depună la departamentul de resurse umane o declarație pe propria răspundere prin care își exprimă opțiunea de a avea funcția de bază la acel angajator sau nu.
De asemenea, prin aceeaşi declaratie, el va informa plătitorul de venituri din salarii și despre persoanele pe care le are în întreținere (cu datele de identificare ale acestora: nume, prenume, cod numeric personal).
Declarația trebuie însoțită de documente care să justifice că respectivele persoane pot avea calitatea de “persoană în întreţinere” și respectă prevederile din Codul Fiscal (de exemplu: certificatul de căsătorie, certificatele de naștere ale copiilor, adeverință de venit a persoanei întreținute sau declarația pe propria răspundere că nu realizează venituri mai mari decât cele acceptate de lege etc). Persoanele aflate în întreținere pot avea sau nu domiciliu comun cu salariatul în a cărui întreținere se află.
Legislaţia din 2016 stabileşte că documentele justificative trebuie prezentate în original şi în copie, angajatorul păstrând copia după ce verifică conformitatea cu originalul. AttoSOFT atenţionează că, potrivit legii, declaraţiile pe propria răspundere depuse în vederea acordării de deduceri personale nu se emit ca formulare tipizate.
De asemenea, salariatul este obligat să înştiinţeze plătitorul de venituri din salarii în termen de 15 zile calendaristice de la data la care s-a produs un eveniment care generează o modificare, astfel încât angajatorul/plătitorul să reconsidere nivelul deducerii începând cu luna următoare celei în care s-a produs evenimentul.
De reţinut este că deducerea personală nu se fracţionează în funcţie de numărul de ore în cazul veniturilor realizate în baza unui contract de muncă cu timp parţial, la funcţia de bază.
1 comentariu. Leave new
Pt. cenzor si presedinte putem sa acordam deduceri? presedinte la asociatia de proprietari