Anularea versus stornarea unei facturi, conform legislatiei fiscale actualizate

De multe ori, atunci cand un antreprenor emite o factura care din diverse motive nu se va mai incasa sau care contine erori, isi intreaba contabilul cum sa procedeze: sa o anuleze sau sa o storneze?

Raspunsul la aceasta intrebare este dat de art. 300 din Codul fiscal care arata ca in cazul in care este necesara corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura se procedeaza astfel:

a) in cazul in care factura nu a fost transmisa catre beneficiar, aceasta se anuleaza si se emite o noua factura;
b) in cazul in care factura a fost transmisa beneficiarului, fie se emite o noua factura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, iar, pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite o noua factura continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite o factura cu valorile cu semnul minus sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, in care se inscriu numarul si data facturii corectate.

Asadar, daca ai emis factura dar nu ai trimis-o beneficiarului o vei anula, iar daca ai transmis-o atunci va trebui sa o stornezi.

Anularea inseamna cu alte cuvinte stergerea efectelor ei din aplicatia din care ai emis-o. Nici un document nu ajunge la beneficiar, totul se intampla in evidenta emitentului.

Anularea unei facturi nu genereaza note contabile, nu are consecinte fiscale.

Doar in declaratia 394 se declara seria si numarul facturilor anulate.

In ce priveste facturile stornate ele se inregistreaza in contabilitate: vom avea atat inregistrarea facturii initiale cat si stornarea. Chiar daca pe ansamblu suma pozitiva este egala cu cea negativa, deci nu exista efect patrimonial, ambele se inregistreaza in contabilitate si se cuprind in raportarile fiscale.

1 0
,
Articolul precedent
Proiectul de ordin privind gestionarea Declaratiei 112 a fost pus in dezbatere publica
Articolul următor
Calculatoarele firmelor ce prelucrează date personale vor putea fi verificate oricând

Te-ar mai putea interesa si:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Meniu